امکان امضا‌های طلایی در صدور مجوز‌های صنفی کاهش یافت

درگاه ملی مجوز‌ها

آفتاب بامدادان: مدیر سامانه اصناف کشور گفت: با اجرای قانون تسهیل صدور مجوز‌ها و الکترونیکی شدن صدور و تمدید مجوز، امکان امضا‌های طلایی در صدور مجوز‌های صنفی در کشور کاهش یافته است.

درگاه ملی مجوز‌ها
حسین میرزایی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، گفت: از زمانی که متقاضی مجوز، درخواست خود را تکمیل می‌کند، اتحادیه‌ها ظرف ۴۸ ساعت آن درخواست را در سامانه نوین اصناف که به درگاه ملی مجوز‌ها متصل است، بررسی می‌کنند و در نهایت مجوز‌های ثبت محور سه روزه و مجوز‌های تایید محور هفت روزه صادر می‌شود.

مدیر سامانه اصناف کشور افزود: اتحادیه‌ها در سامانه نوین اصناف دلیل رد را هم به اطلاع متقاضی می‌رسانند و اصناف در حال حاضر در مسیر اجرای قانون گام برمی دارند و باعث موفقیت درگاه ملی مجوز‌ها در بخش مجوز‌های صنفی شده اندچرا که اصناف درصددند کسب و کار‌ها شکل بگیرند و سپس رشد کنند.

وی تاکید کرد: همه کسانی که متقاضی پروانه کسب هستند، بدانند فرایند اخذ مجوز کاملا الکترونیکی است و اگر فرد همه مدارک و شرایط را داشته باشد با مراجعه به درگاه ملی مجوز‌ها به نشانی mojavez.ir می‌تواند ظرف ۵ دقیقه درخواست خود را تکمیل کند و سامانه نوین اصناف هم آن مجوز را نهایتاً تا هفت روز صادر کند.

مدیر سامانه اصناف کشور افزود: قبل از اجرای قانون تسهیل صدور مجوز‌ها اخذ یک مجوز زمان بندی نداشت و با مواردی مواجه بودیم که برخی حدود پنج سال برخی با یک کاغذ «در دست اقدام» فعالیت می‌کردند با وجود اینکه در اتحادیه‌ها هم تشکیل پرونده داده بودند.

آقای میرزایی با بیان اینکه در گذشته ۸۰۰ هزار درخواست بلا تکلیف داشتیم گفت: اکنون در سامانه نوین اصناف درخواست باز و بلاتکلیف نداریم؛ البته همیشه حدود ۱۰ هزار درخواست، به تناوب در سامانه وجود دارد که در بازه زمانی هفت روزه تایید یا رد می‌شود.

وی به کارکرد سامانه نوین اصناف اشاره کرد و افزود: یک ماه پیش از زمان انقضا، سامانه به دارنده مجوز اخطار انقضا می‌دهد و روزی که مجوز منقضی شد نیز اخطاریه تمدید یک ماهه میدهد که در این زمان، دارنده مجوز مهلت یک ماهه دارد که مجوز خود را تمدید کند و اگر این اتفاق نیفتد، دارنده مجوز فاقد پروانه کسب خواهد بود.

مدیر سامانه اصناف کشور گفت: در نظارت پسینی مردم می‌توانند نظر یا شکایت خود را از طریق نقشه هوشمند ثبت کنند و نظرات مردم ثبت می‌شود و اگر کاسبی خوب کار کند مشتریانش نیز بیشتر می‌شود با این حال بازرسان اتحادیه‌ها نیز به صورت میدانی می‌توانند نظارت پسینی داشته باشند.

آقای میرزایی افزود: حدود سه میلیون و ۶۵۵ هزار واحد صنفی در کشور وجود دارد که بر اساس تعداد پروانه‌های کسب، کارتخوان‌ها و درگاه‌های پرداختی اینترنتی، برآورد می‌کنیم حدود یک و دو دهم میلیون واحد صنفی فاقد پرواته در کشور فعالیت می‌کند؛ از نظام بانکی کشور انتظار داریم این موضوع را اجرا کند که فقط فردی درگاه پرداخت اینترنتی یا دستگاه کارتخوان داشته باشد که پروانه صنفی فعال داشته باشد. با این وجود کسب و کار‌های مجازی هم باید جواز کسب دریافت کنند چراکه دو و نیم میلیون واحد صنفی مجازی در کشور وجود دارد که پروانه کسب ندارند.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.